تیم مشاوران مدیریت ایران :
روش ارزیابی میزان تاثیر کمپین تبلیغاتی بر مخاطبین برند در یک منطقه جغرافیایی خاص، یکی از مهمترین سوالاتی است که اغلب مدیران عالی ، مدیران بازاریابی و تبلیغات سازمانها در جلسات مشاوره مدیریت آن را مطرح مینمایند. اگر پیامهای تبلیغاتی متفاوتی را در کانالهای تبلیغاتی ( رسانه Media ) متفاوت و در بازارهای متفاوت پخش مینمایید ، به یاد داشته باشید که هرکدام از این پیامها و کانالها باید به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار گیرند. این روش به مدیر بازاریابی، تبلیغات یا برند سازمان کمک مینماید تا بودجه خود را در اثربخشترین رسانه سرمایهگذاری نماید. بازنگری بودجه ضروری است ، زیرا که تاثیر عمدهای بر اقدامات تبلیغاتی دارد. تغیر در تخصیص بودجه به سایر برنامههای جاری در سازمان، مدیر را وادار به اعمال تغییراتی در بودجه تبلیغاتی نموده تا بر اساس شرایط و بودجه در دسترس موجود، تغییراتی در طراحی کمپین تبلیغاتی خود اعمال نماید.
یک کمپین تبلیغاتی اثربخش و متقاعدکننده یکی از بخشهای جداییناپذیر استراتژی بازاریابی سازمان است. بنابراین هر مدیری میخواهد بداند: آیا کمپین تبلیغاتی ، این توانایی را دارد تا سازمان را به اهداف تبلیغاتی تعیینشده برساند ؟ آیا کمپین تبلیغاتی ما به خوبی کمپین تبلیغاتی رقبا است ؟
: » کمپین بستنی چوپان، نمونه ای از شکست کمپین تبلیغاتی
در اینجا به بیان ۳ روش عمده برای ارزیابی نتایج حاصل از یک کمپین تبلیغات میپردازیم.
هریک از ارزیابیهای فوق از طریق آزمونها متفاوتی قابل اجرا است. در حقیقت برای ارزیابی میزان اثربخشی ، ما به دنبال تعیین و تکلیف یکچیز مشخص هستیم : آیا تبلیغات پیشنهادی باید آغاز شود ؟ یا نیاز به کمی اصلاح و تقویت یا تغییرات اساسی دارد ؟ یا کلا باید متوقف شود ؟
در این مرحله وجود یک اتاق فکر درون سازمان و بهرهمندی از نظرات یک مشاور حرفهای در حوزه برندینگ بسیار مهم است. مشاور نباید ذینفع تبلیغات کارفرما باشد تا بتواند نظرات بیطرفانه و حرفهای خود را ارائه دهد.
هردو مورد فوق بسیار مهم هستند. ارزیابیهای مرتبط با فروش به تعیین بودجه تبلیغاتی بهینه کمک مینماید. ارزیابی مرتبط با پیام به درک درست سازمان از قدرت و میزان رسوخ پیام در افکار مشتریان راغب ، کمک مینماید.