مهارت مذاکره تجاری
در شروع دوره های آموزشی اصول و فنون مذاکره خود در حوزه مهارت مذاکره تجاری، از دانشجویان میپرسیم : چه مواردی موجب نگرانی شما در زمان مذاکره میشود ؟ اغلب آنان به این نکات اشاره دارند :
در ادامه به بیان برخی از نکات بسیار موثر و مفید برای توسعه مهارت مذاکره تجاری خواهیم پرداخت.
بیشتر افراد با استفاده از یک فرآیند جمع صفر مذاکره می کنند، اول چیزی که یمخواهند را تعیین و سپس مقدار آن 10% تا 15% افزایش میدهند.سپس وارد برخی سازشها با طرف مقابل میشوند تا نتیجه مدنظر را بدست آورند. تمرکز آنها بر موضع مواضع خودشان است و تا جایی که امکان دارد به دنبال افزایش گرفتن امتیاز هستند. هدف بسیاری از مذاکره کنندگان دستیابی به توافق رضایت بخش برای هر دو طرف نیست. در عوض ، هدفشان فقط پیروز شدن است.
تمایل به مذاکره از نقطه نظر موضع از پیش مشخص شده است . بیشتر مذاکره کنندگان دائم از “چرا ؟” استفاده میکنند.
آنها حتی فکر نمی کنند که چرا طرف مقابل در حال مذاکره است.
Fisher , Ury مهارت مذاکره حرفه ای را به عنوان “ارتباط رفت و برگشت بین افرادی میداند که برخی منافع مشترک دارند و برخی منافع متضاد” تعریف می کنند. هدف از مذاکره این است که ببینید آیا می توانید فرایند مذاکره منافع خود را از طریق توافق به دست آورید یا خیر.
خانم الیزابت وارن قانونی را تحت ” قانون بودجه 20 30/50 ” را در کتاب خود تحت عنوان Our Worth: The Ultimate Lifetime Money Play معرفی نموده است. این قانون در خصوص نحوه صرف درآمد خالص است. این قاعده بیان مینماید که در آن ۵۰ % درآمد را باید برای نیازها ، ۳۰ % باید روی خواستهها صرف شود، و ۲۰ % را باید پسانداز نمود . در تمام کشورهایی که اقتصاد معنا دارد ، این برنامه قابل پیدا سازی است، پس هیچ کجای این مقاله نباید عجیب باشد. در اینجا تیم مشاوران مدیریت ایران به طور خلاصه این برنامه بودجهبندی آسان را تشریح مینمایید.
نیازها همان صورت حسابهایی است که قطعا باید پرداخت شود و چیزهایی هستند که برای بقا لازم هستند. اینها شامل اجاره اجاره یا وام مسکن، پرداختهای اتومبیل، خواربار، بیمه، مراقبتهای بهداشتی، حداقل پرداخت بدهی، و خدمات رفاهی است. اینها ” حداقل سطح رفاه” یا ” چیزهایی که باید داشت ” شما هستند، “نیازها” شامل اقلامی که اضافی نیستند ، و مانند رفتن به دوبی ، شام در رستوران هتل ایتالیایی ،…. نیست.
نیمی از درآمد خالص شما باید صرف تمام چیزهایی شود که شما باید نیازها و تعهدات خود را با آن پوشش دهید. اگر بیشتر از آنچه که نیاز دارید هزینه کنید، باید خواستههای خود کاهش دهید و یا سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید، شاید به خانه کوچکتر یا ماشین سادهتر. شاید استفاده از حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار و همچنین غذا خوردن در خانه بیشتر از به رستوران رفتن یک راهحل باشد.