مشاوره مدیریت IranMCT

تیم مشاوران مدیریت ایران Iran Management Consultants Team

مشاوره مدیریت IranMCT

تیم مشاوران مدیریت ایران Iran Management Consultants Team

اصول بازاریابی

اصول بازاریابی چیست

عدم تسلط به اصول بازاریابی یکی از مهمترین خلع های هر مدیر کسب و کاری کوچک است. شاید در هنگام صحبت با مدیر بازاریابی خود مثلا با واژه “جمعیت شناختی” برخورد نماید یا مثلا به شما پیشنهاد نماید تا “آمیخته بازاریابی” را تعیین نماییم.

هرچه تعداد جلسات شما با تیم بازاریابی بیشتر میشود ، نقاط ضعف شما بیشتر مشخص شود.

اما زمانی که از اصول بازاریابی صحبت میکنیم ، به کتاب اصول بازاریابی کاتلر به عنوان پدر علم بازاریابی با حدود 600 صفحه اشاره مینماییم.

این کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی بیان نموده است که بسیاری از قسمتها و یا مثالهای آن در ایران کاربرد ندارد یا برای همه کس قابل درک نیست.

آیا شما وقت خواندن آن را دارید ؟ البته که خیر.

پس ما 10 تا از اصول بسیار مهم بازاریابی را به عنوان چکیده اصول بازاریابی خدمتتان ارائه می نماییم.

Marketing principles اصول بازاریابی

10 اصل بازاریابی

اصل اول بازاریابی

محصول یا خدمت به عنوان یک پیشنهادی

بسیاری از صاحبان مشاغل ، خاطرات جالبی در مورد مرحله ایده پردازی در شکل گیری محصول دارند.

بسیاری فکر میکنند پیشنهاد فقط به معنای ایده ای در خصوص محصول است، اما همانطور که بسیاری از مشاغل ارائه دهنده خدمات هستند ، ایده پیشنهادی میتواند یک خدمت باشد. مانند خدمات تعمیرات اتومبیل تا حسابداری.


اصول بازاریابی


فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise]

معنی فرانچایز چیست

فرانچایز که اصطلاح آمیانه ای برای فرَنچایز { یا فرانشیز } است به نوعی مجوز یا حق امتیاز برای استفاده از برند دیگران گفته میشود.

فرانشیز (به فرانسوی: Franchise) یا فرَنچایز (انگلیسی)

حق امتیازی که یک طرف (Franchisee فرانچایزی – صاحب امتیاز) به طرف دیگر (Franchisor فرانچایزر- امتیاز گیرنده) اجازه می دهد تا به دانش ، فرآیندها و علائم تجاری اختصاصی کسب و کار صاحب امتیاز دسترسی داشته باشد.

این مجوز فرنچایز به طرف فرانچایزر اجازه دهد کالا یا خدماتی را تحت برند شرکت فرانچایز دهنده بفروشد.

در ازای دریافت مجوز یا حق فرانچایز  از صاحب امتیاز ، فرانچایزی معمولاً هزینه اولیه راه اندازی و صدور مجوز سالانه را به فرانچایزر پرداخت می کند.

فرنچایز یک سیستم بازاریابی است که هدف آن ایجاد یک تصویر واحد دربارهٔ محصولات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد.

کلا بحث فرانچایز مدلی برای انجام تجارت است. هنگامی که شما قرارداد فرانچایز را امضا مینمایید، عملا به صاحب امتیاز ، نام تجاری و سیستم تجاری را کسب و کار را کنترل میکند.

صاحب امتیاز به شما حق می دهد که مشاغل متناسب با سیستم خود را معمولاً برای مدت زمان مشخصی مدیریت نمایید.

توافقنامه فرانچایز به شما می گوید که در پایان این دوره چه اتفاقی خواهد افتاد ، و در برخی موارد ممکن است که نتوانید فرنچایز خود را حفظ کنید.

  1. امتیاز دهنده Franchisor : شرکت یا فردی است که به دیگری اجازه می دهد تا از برند یا سیستم خود برای فروش چیزی استفاده کند.
  2. امتیاز گیرنده Franchisee : کسب و کاری که مجاز به استفاده از برند و سیستم Franchisor برای فروش چیزی است
  3. توافق نامه فرانچایز Franchise agreement : توافقنامه کتبی بین فرنچایزر و فرنچازی.

فرانچایز فرانشیز Franchise

انواع فرانچایز

دو نوع متفاوت از روابط حق امتیاز وجود دارد.

  • فرانچایز با فرمت تجاری

فرنچایز با فرمت تجاری  Business Format Franchising از انواع بیشتر شناخت شده است.

در یک فرنچایز با فرمت تجاری ، صاحب امتیاز نه تنها نام تجاری ، محصولات و خدمات خود ، بلکه یک سیستم کامل را برای اداره تجارت در اختیار شرکت امتیاز گیرنده قرار می دهد.

صاحب امتیاز به طور کلی در انتخاب محل کسب و کار ، راهنماهای عملیاتی ، آموزش ، استانداردهای نام تجاری ، کنترل کیفیت ، استراتژی بازاریابی و پشتیبانی و مشاوره بازرگانی به امتیاز گیرنده کمک مینماید.