نرخ ریزش مشتری – نرخ ریزش درآمد
کلمه churn به از صنعت لبنیات آماده و به معنی کره گیری است، یعنی جدا سازی و تبدیل شدن. اما ما معادل فارسی مناسبی برای آن نداریم.
در عمل به معنای کاهش چیزی است. بنابراین بر اساس زبان محاوره ای بازار ایران ، ما نیز آن را “ریزش” ترجمه مینماییم، اما واژه مناسبتر برای آن ” از دست رفتن” است.
10 علت اصلی از دست رفتن مشتری را اگر بررسی نمایید خواهید دید که چگونه بر درآمد شما نیز اثر منفی خواهد داشت.
آن را نرخ رکود مشتری | نرخ فرسایش مشتری | نرخ از دست رفتن مشتری نیز می نامند.
نرخ ریزش مشتری Customer churn به درصد مشتریانی گفته می شود که در یک بازه زمانی معین رابطه خود را با یک کسب و کار قطع میکنند.
در زبان عمومی انگلیسی آن را به عنوان “نرخ فرسایش Attrition Rate” نیز مینامند ، اگرچه در صنعت، فرسودگی بیشتر به از دست دادن کارکنان اشاره می کند.
X100تعداد مشتریان موجود در ابتدای همان بازه زمانی / تعداد مشتریان از دست رفته در یک بازه زمانی مشخص = درصد ریزش مشتری
مثال :
فرض که شما فروشنده روغن خودرو هستید و در مردادماه در حدود 32 نماینده فروش دارید.
اما به علت تغییر فرمول روغن و عدم وجود واحد کنترل کیفی در کارخانه خود ، روغنی بی کیفیت به بازار عرضه مینمایید، در این حالت مشتریان ناراضی شده و حدود 12 نماینده فروش، محصول را مرجوع و سفارش جدید ندهند.
در این حالت نرخ ریزی مشتری عبارت است از :
12/32 *100 = 37.5% این به این معنا است که شما بیش از 37% مشتریان خود را از دست داده اید.
اگر در فرمول فوق تعداد مشتریانی که در طول همان ماه به دست می آورید را از مشتریان از دست رفته کم نمایید.
در این حالت فرمول به شکل زیر تغییر شکل داده و جواب نهایی آن نیز بیانگر نرخ خالص ریزش مشتری است.
X100تعداد مشتریان موجود در طول همان بازه زمانی / تعداد مشتریان جذب در یک بازه زمانی مشخص – تعداد مشتریان از دست رفته در یک بازه زمانی مشخص = درصد ریزش مشتری