خصوصیت فروشنده ، تعیین کننده نحوه تعامل فروشنده با مدیر فروش ، اعضای تیم فروش و مشتری است . شناخت ویژگیهای فروشنده یکی از آن چالشها و سوالات کلیدی اغلب کارفرمایان از مشاوران ما است. یک مدیر فروش باید توانایی شناخت خصوصیت فروشنده خویش را داشته باشد . در بازار رقابتی ، هر روز که میگذرد، سطح توقع از فروشنده بالاتر و بالاتر میرود . پس فروشنده به طور دائم در یک ماراتن برای دستیابی به فروش بالاتر حضور دارد. هر روز سطح توقع ما برای افزایش سطح عملکرد فروشنده ، بیشتر میشود. از خود میرسیم که چرا فروشنده نمیتواند ” معامله را جوش دهد ؟ “
همه این فشارها مستقیم روی شانههای مدیر فروش است ، زیرا کم کاری یا ضعف فروشنده در نهایت گریبان مدیر فروش را خواهد گرفت. پس مدیر فروش باید بداند چه فروشندهای را باید استخدام نماید و کدام خصوصیت فروشنده میتواند به وی کمک نماید.
در هنگام ارزیابی کاندیداهای فروشندگی باید به فرهنگ سازمانی و میزان هماهنگی این فروشنده با آن نیز توجه نمود. در نهایت این تصمیم با نه فقط باعث استخدام فروشندهای با مهارتهای یک فروشنده حرفهای خواهد شد ، بلکه کمک خواهد نمود که فروشندهای با نگرش و ویژگیهای شخصیتی هماهنگ با سازمان و تیم فروش استخدام شود. در این مقاله به تشریح شیوه تشخیص این رفتارها و خصوصیت فروشنده خواهیم پرداخت.
خصوصیاتی که به عمل کردن ، منجر میشود . عمل = فروش
اگر میخواهید ببینید که فروشنده میتواند جایگاه خود در تیم فروش گسترش خواهد داد یا خیر ، از وی بپرسید که طی 1، 3 یا 5 سال آینده ، جایگاه خود را کجا میبیند ؟
شور و شوق یک فروشنده توسط مشتری قابل درک است . شور و شوق موتور حرکت فروشنده و از خصوصیات مهم فروشنده حرفهای است. از فروشنده باید پرسید که چرا محصول شما را میخواهند بفروشند و چه معنایی برای آنان دارد
نترسیدن از برقراری ارتباط با مشتری، یک خصوصیت فروشنده حرفهای است. باید از فروشنده در خصوص رفتن روی صحنه و یا معرفی خود در زمان کوتاه به مدیر عامل یک شرکت بپرسید . آیا فروشنده میتواند این موقعیت را روی هوا بزند ؟
فروشنده باید فقط برخی جوابهای نه را به عنوان جواب قبول کند. به فروشنده بگویید که شما حس میکنید که وی برای فروشندگی مناسب نیست ، ببینید که برای تغییر نظر شما دست تلاش مینماید یا خیر ؟
ادامه : خصوصیت فروشنده
تحقیقات بیشماری در طول زمان در خصوص کشف تعداد رنگهای موجود در جهان پیرامون ما انجام شده است. آخرین تحقیقات علمی که توسط بهترین سیستمهای دیداری با راندامان در حوزه نور انجام شده است ، نشان میدهد که در حدود 1000 سطح از نور تاریک
ادامه : تعداد رنگ کشف شده
بازاریابی و فروش تلفنی یکی از روشهای بسیار موثر ولی سخت برای کشف بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. هر فروشنده تلفنی حتما تمایل دارد که یک مذاکره فروش تلفنی حرفهای و موفق با مشتری خود داشته باشد. اما بر اساس قانون پارتو 80/20 ، حداکثر 20% فروشندگان به این موفقیت دست میابند. برای اینکه یک فروشنده بتواند در میان این 20% قرار گیرد باید مهارتهای بازاریابی و فروش تلفنی خود افزایش دهند.
آموختن مهارتهای فروش حرفهای از یک مشاور فروش حرفهای سبب میشود تا شانس فروشنده در بستن قرارداد / فروش محصول یا خدمت افزایش یابد. در ادامه به بیان 9 تکنیک طلایی بازاریابی و فروش تلفنی خواهیم پرداخت ، این تکنیکها به موفقیت شما در نهایی کردن فروش ، کمک بزرگی خواهد نمود.
در کتابهای فروش ( چاپ شده تا دهه 90 ) و همینطور از سوی مدرسین فروشی که تجربه عملی فروش ندارند و فقط سخنران هستند ، گفته میشود که باید برای فروش بیشتر باید حداکثر فشار را باید بر مشتری اعمال نمایید. اگر مقاله ما در خصوص جملات منسوخ شده فروش را مطالعه نموده باشید ، خواهید دید که دوران فروش با فشار بر مشتری بالقوه گذشته است.
فشار به مشتری ، نه تنها به شروع فرایند مذاکره نخواهد انجامید ، بلکه موجب فراری شدن مشتری راغب خواهد شد. مثل شرکتهای ثبت برند ( شرکتهای حقوقی ) که هرروز به ما زنگ میزنند با یک جمله ثابت
طرح توجیهی تعمیرگاه خودرو لوکس توسط آقای مهندس شکور به تیم مشاوران مدیریت ایران سپرده شد. آقای شکور دارای ۴ تعمیرگاه خودرو در تهران است و دارای ۲۰ سال سابقه کار در حوزه خرید و فروش و تعمیر خودرو است. هدف از سفارش وی برای نوشتن طرح توجیهی ، جذب یک سرمایهگذار برای ایجاد تعمیرگاه مکانیک ماشینهای لوکس و گرانقیمت خارجی در محمودیه تهران است. این تعمیرگاه فقط برندهایی خودرویی مانند بنز ، بی ام دبلیو ، پورش و آئودی را پذیرش خواهد نمود. تعمیرگاه خودرو دارای هفت بخش است : تعمیرات موتوری و تعمیرات بدنه، خدمات بکسل تا محل تعمیرگاه ،تیونینگ خودرو ،کارواش خودرو، مشاوره در خرید و فروش ، فروش خودرو. نوشتن طرح توجیهی ( بیزینس پلن ، طرح کسب و کار تجاری ، Business Plan ) بیست روزه انجام شد.
عوامل کلیدی موفقیت KSF : Key Success Factors ، مهمترین عنصر برای دستیابی سازمان به موفقیت است. اگر بتوانید عوامل موفقیت کلیدی را دقیق بشناسید و برای تحقق آن روبهجلو حرکت نمایید، احتمال اینکه سازمان شما به موفقیت دست یابد، افزایش مییابد. ما در این مقاله عوامل کلیدی موفقیت را از جنبههای متفاوتی مورد ارزیابی قرار خواهیم دارد. در مرحله اول اجازه دهید که طیف گسترده عوامل موفقیت کلیدی که کلید فعالیتهای سازمان و تحقق استراتژی سازمان است را بررسی نماییم.
یکی از مهمترین اجزا و عناصر فرایند دستیابی به موفقیت “عوامل کلیدی موفقیت KSF ” است. عوامل کلیدی موفقیت ، همان چیزهای حساس و پراهمیتی است که موجب میشود که موفقیت یک سازمان میشود. از واژه ” عوامل کلیدی موفقیت ” یک واژه تخصصی حوزه مدیریت است و به خصوص مدیریت استراتژیک است.
امروزه با توجه تعدد عوامل اثرگذار بر در مسیر دستیابی به موفقیت یک سازمان ، تعداد فرصتهای پیش روی مدیران بسیار محدود است ، مدیر موفق خواهد بود که بتواند توان عناصر منجر به موفقیت خود را به درستی شناخته و از آنها به درستی استفاده نماید و در مرحله بعد بتواند عوامل کلیدی موفقیت سازمان خود را تقویت نماید.
تفاوت KSF با KPI چیست ؟
با توجه به اینکه KSF یک مفهوم استراتژیک ( کلان و کلنگر ) است و کل سازمان را مدنظر دارد ، در بسیاری از کشورها مانند آمریکا و ژاپن برای اینکه بتوانند این عوامل موفقیت کلیدی را به عناصر سازنده آن تجزیه و جزئیات درون آن را نیز مشاهده نمایند تا بدانند دقیقا چه جزئیاتی میتوانند روی موفقیت سازمان اثر گذارد ، از شاخصهای کلیدی عملکرد KPI : Key Performance Indicators استفاده مینمایند.
تفاوت KSF با CSF چیست ؟
واژه CSF : Critical Success Factor عوامل موفقیت حیاتی با KSF یکسان است.
تفاوت KSF با KFS چیست ؟
این دو نیز یکسان هستند و تفاوتی بین آنها نیست.
- KFS: Key Factor for Success عوامل کلیدی برای دستیابی به موفقیت
- KSF: Key Success Factor عوامل کلیدی موفقیت
KGI چیست ؟
KGI شاخص کلیدی هدف “Key Goal Indicator” همان KRI شاخص نتیجهای کلیدی Key Result Indicator است . این شاخص به دنبال تعیین درصد نزدیک شدن به هدف است.