در مقاله از (Ansoff (1957 در مجله کسب و کار دانشگاه هاروارد به بررسی 4 نوع از برنامه بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی پرداخته شده است.
این چهار برنامه بازاریابی به عنوان پایه برنامه بازاریابی و اساس سایر انواع برنامه بازاریابی هستند که بیانگر شیوه سرمایه گذاریها و فعالیتهای شرکت است.
این برنامه های بازاریابی در خود به معرفی استراتژیهای کسب و کاری میپردازد که تمرکز بر “محصولات جدید یا محصولات موجود “دارد و یا “بازار جدید یا بازار کنونی” شرکت دارد.
زمانیکه شرکت بر فروش در بازار کنونی به مشتری موجود تمرکز داشته باشند، این شرکت در برنامه بازاریابی خود به دنبال استراتژی نفوذ در بازار است.
برنامه بازاریابی در این حالت به دنبال افزایش وفاداری مشتریانی است به راحتی ممکن است توسط رقبا جذب شوند، همچنین برای جذب مشتریان رقبا تلاش مینماید ، افزایش تعداد دفعات مصرف یک محصول و تبدیل غیرمصرف کنندگان به مصرف کنندگان .
افزایش آگاهی از طریق ارتباطات بازاریابی و افزایش دسترسی از طریق توزیع گسترده از فعالیتهای متداول بازاریابی در این نوع برنامه است.
شناسایی موارد استفاده جدید و کاربردهای جدید برای یک محصول ممکن است تعداد دفعات استفاده را افزایش داده یا غیر مصرف